اول از همه خیلی خلاصه از علت خمیر شدن کیک براتون می نویسم. در قسمت بعد با جزئیات هر علت را توضیح می دهم. خواهم نوشت چیکار کنید که دیگر کیک هایی که می پزید خمیر نشود. و در نهایت یک کیک اسفنجی و پف دار داشته باشید.
کیکتان خمیر و خراب می شود چون:
برای اینکه با این علل خمیر شدن کیک بیشتر آشنا شوید، حتما توضیحاتی که در ادامه می دهم را کامل و با دقت بخوانید.
اولین علت خمیر شدن کیک می تواند این باشد که دستوری که از روی آن کیک را پختید، مشکل دارد. مواد آن با اندازه های درست گفته نشده یا مراحل و فوت و فن درست کردن کیک به درستی توضیح داده نشده است.
بنابراین پیش از اینکه دست بکار شوید، از یک جای مطمئن و با توضیحات کامل دستور کیک را بگیرید.
برای هر کیکی نکات خاصی وجود دارد که باید حتماً رعایت شود تا در نهایت یک کیک عالی داشته باشید. این نکات در طرز تهیه کیک گفته می شود. برای مثال:
حتماً به این نکات توجه داشته باشید و آنها را رعایت کنید.
در حالت کلی برای پخت اکثر کیک ها نکات کلی برای پف دار شدن و خوب پختن آنها وجود دارد که در پست ۸ نکته مهم برای پف کردن و اسفنجی شدن کیک بطور کامل این نکات را براتون نوشتم. حتماً این پست را بخوانید و نکات گفته شده در آن را برای پخت انواع کیک رعایت کنید.
یک نکته مهم برای جلوگیری از خمیر شدن کیک این است که:
زرده، شکر و روغن کیک را باید با دور متوسط همزن بهم بزنید. دور همزن اگر زیاد یا کم باشد، کیک را خمیری می کند و خیلی پف نمی کند. برای مخلوط کردن آرد با دیگر مواد کیک باید از لیسک استفاده کنید که کم کم آرد را با مواد اضافه کنید یا از دور خیلی کند همزن استفاده کنید. البته توصیه می کنم حوصله به خرج دهید و آرد را با همزن خاموش یا لیسک در یک جهت با مواد کیک آرام آرام مخلوط کنید تا کیکتون هم پف کند هم نرم تر شود.
برای پخت هر کیک اندازه های مشخص و پیمانه خاصی وجود دار.د حالا اگر شما خودسرانه این اندازه ها را جابجا کنید، کیکتون خراب می شود. باید به اندازه ها دقت کنید.
اندازه ها اگر بر اساس پیمانه گفته شده نسبت ها را درست به همان اندازه رعایت کنید. اگر هم اندازه ها برحسب گرم گفته شده و ترازو ندارید، بهتر است قید درست کردن آن کیک را بزنید. چون اگر بخواهید تقریبی مواد رو بردارید، در نهایت یک کیک بدون پف، خمیر شده یا کاملاً سفت خواهید داشت.
نوع قالب برای پخت انواع مختلف کیک متفاوت است. پیشتر در مورد انواع قالب هم توضیح دادم. بهتر است برای پخت کیک قالبی را انتخاب کنید که نه خیلی نازک باشد که هنوز وسط کیک نپخته ته کیک بسوزد و نه خیلی قطور که کیک بخوبی نپزد.
معمولاً قالب های استیل و نسوز بهترین قالب ها هستند و بعد از آن با قالب های آلومینومی کیک های خوبی میتوان پخت. برای پخت کیک از همه بدتر قالب های سیلیکونی هستند.
در قالب های خرطومی کیک بهتر می پزد. چون وسط کیک هم همراه با کناره ها گرما میبیند. در این نوع قالب هم کیک زودتر می پزد و هم کمتر گنبدی می شود و سطح کیک یکنواخت تر می شود.
حتما بخوانید: چیکار کنیم کیک گنبدی نشود؟
در رابطه با قالب یک علت مهم خمیر شدن کیک این است که: قالب را خیلی کوچک انتخاب می کنید. در نتیجه مواد کیک خیلی قطور می شود، کیکتون اطراف آن پخته می شده اما وسط آن خام و نپخته می ماند.
همیشه وقتی کیک را در قالب می ریزید. باید ارتفاع مواد کیک بین ۳ تا ۴ سانتی متر شود که کیک بخوبی بپزد و مغز پخت شود.
هنگام ریختن مواد کیک داخل قالب، یکباره مواد را در یک جای خالی نکنید. کاسه حاوی مواد کیک را دور قالب بچرخانید و مواد را در قالب پخش کنید تا مواد کیک بطور یکنواخت پخش شود و با یک قاشک یا لیسک مواد کیک را در همه قالب بطور یکنواخت پخش کنید.
هر فری حرارت متفاوت دارد. ممکن است حرارت فر شما آنچه که شما تنظیم کردید، نباشد. مثلاً شما دما را روی ۱۸۰ درجه تنظیم می کنید، اما دمای واقعی فر شما بیشتر یا کم تر از ۱۸۰ درجه است.
معمولاً یک کیک عادی که قطر خمیر آن ۴ سانتی متر است، حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد تا در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد بپزد. اگر کیکتون کمتر از این زمان می پزد یعنی دمای واقعی فرتون زیادتر از ۱۸۰ درجه است و باید دما را روی ۱۷۰ قرار دهید تا کیک به آرامی بپزد و مغز پخت شود.
اگر خیلی طول می کشد تا کیکتون آماده شود، مثلا یک ساعت و نیم یعنی دمای فرتون پایینه و باید دمای آن را روی ۱۹۰ قرار دهید.
فر من دمای آن پایین تر از حد معمول هست. بخاطر همین همیشه هر دمایی در دستور گفته شده من ۱۰ درجه بیشتر می کنم. برای مثال: برای دمای ۱۸۰ دستور، فرم را روی دمای ۱۹۰ قرار می دهم و حدود یک ساعت طول می کشد تا کیک آماده شود.
برای اینکه کیک خراب نشود و خوب پف کند، ۳ نکته را هم همیشه در رابطه با فر رعایت کنید:
این نکات برای درست کردن کیک در قابلمه هم صادق است. قابلمه باید گرم باشد و درب قابلمه را تا کیک نپخته باز نکنید و حرارت شعله گاز باید خیلی کم باشد تا کیک آرام آرام بپزد.
هیچ وقت در درست کردن کیک عجله نکنید. مهم ترین علت خمیر شدن کیک این است که زود کیک را از فر بیرون می آورید بدون اینکه تست کنید کیکتون پخته یا نه!
روش تست برای کاملاً پخته بودن کیک این است که: با یک خلال دندان یا یک کارد به وسط کیک بزنید، اگر هیچ چیز به اون نچسبید یعنی کیک آماده شده، وگرنه کیک هنوز نپخته و هنوز خمیر هست و باید در فر بماند.
اگر کیکتون خراب شده یعنی پف نکرده، تیکه تیکه شده یا خمیر شده آن را دور نیندازید. هنوز کارهای زیادی هست که می تونید با آن انجام دهید.
برای بخش های از کیک که پخته یا خرد شده این روش عالیه. کیک را با دست تا می تونید خورد کنید. خوردهای کیک را با کمی مغز گردو نیم کوب شده یا شکلات چیپسی قاطی کنید و بعد آنها را با چند قاشق خامه قنادی قاطی کنید. تا بهم بچسبند و بتوان آنها را گلوله کرد.
مواد را به شکل گلوله هایی اندازه گردو در آورید و نیم ساعت در فریزز قرار دهید تا کمی بگیرد. توپک ها را در شکلات آب شده بزنید و بعد روی آنها را با شکلات های تزینی یا پود نارگیل و … تزیین کنید.
کیک رو خرد کنید و ته سینی فر یک کاغذ روغنی پهن کنید. خرده های کیک را داخل سینی بریزید و در فر با دمای ۱۸۰ درجه حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید تا تیکه های کیک خشک و سوخاری شوند. هر چند دقیقه به اون سر بزنید تا نسوزد. وقتی کمی سوخاری شدند سینی را از فر بیرون بیاورید.
این کیک های سوخاری را وقتی سرد شد در نایلون بریزید در فریزر قرار دهید.
از آنها می تونید برای درست کردن انواع دسرها که با بیسکویت درست می شود استفاده کنید: مثل دسر پان خوشمزه، تیرامیسو، دسرهای لیوانی، کیک های یخچالی و...
سایت چاره دان دات آی آر
40 حديث ماه مبارك رمضان؛ ثواب روزه و آداب روزه دار...ما را در سایت 40 حديث ماه مبارك رمضان؛ ثواب روزه و آداب روزه دار دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 148