ز بررسی روایات در مورد چشمزخم به دست آمد که اولا چشمزخم حق است و تاثیر دارد. ثانیا برای دفع آن خواندن بعضی سوره ها و دعاها سفارش شده است. همچنین نوشتن بعضی سوره ها و دعاها و همراه داشتن آن یا نگهداری در خانه برای دفع آن مفید است.
به برخی روایات در باره چشمزخم همراه با راهکار درمانی اش اشاره می کنیم. 1- روزی جبرئیل خدمت پیامبر اکرم(ص) رسید. دید حضرت ناراحت و محزون است. پرسید: چرا ناراحتی؟ فرمود: به خاطر بیماری حسن و حسینم که چشم خوردند و مریض شدند. جبرئیل گفت: چشم زخم حق است. برای درمان و رفع آن سوره های معوذتین ( فلق و ناس ) و این دعا را بخوان:"اللهم یا ذا السلطان العظیم، و المنّ القدیم، و الوجه الکریم، ذا الکلمات التامات و الدعوات المستجابات عاف الحسن و الحسین (1)(هر کسی این دعا را می خواند، به جای الحسن و الحسین نام بیمار یا کسی که مورد چشم زخم دیگران قرار گرفته است بگوید)من انفس الجنّ و اعین الانس. 2- در حدیث آمده که چشم زخم حق است و واقعیت را دارد. هرگاه کسی از شما انسان یا چیز زیبایی را دید و از آن خوشش آمد بگوید:آمنت بالله و صلی الله علی محمد و آله. در این صورت چشم او تأثیر منفی نخواهد داشت(2). 3- امام صادق علیه السلام می فرمایند : چشم زخم حق است. اثر آن ممکن است گاهی باعث مرگ شود. بسیاری از مردگان به خاطر چشم زخم شور چشمxadها به دیار قبر رفتند. بعد فرمود: هر گاه کسی مسلمانی را دید و از قیافه یا مال ویا هر چیزی که به او تعلق دارد، خوشش آمد، فورا ذکر خدا (مثل الله اکبر، سبحان الله، بسم الله، لا حول و لا قوة الابالله العلی العظیم ) بگوید تا اثر شور چشمی آن بر طرف شود. (3) 4- امام صادق علیه السلام می فرمایند :چشم زخم واقعیت دارد. پس خود را با خواندن سوره ناس و فلق هنگام خارج شدن از خانه و خواندن سه مرتبه "ما شاء الله لا حول و لا قوّة الا بالله العلیّ العظیم "هنگام مشاهده کسی یا چیزی خود و دیگران را از شر آن حفظ کنید. (4) 5- شخصی می گوید: در خراسان همراه امام رضا علیه السلام بودم. ایشان امر کرد برایشان ظرف عطری بگیرم .وقتی گرفتم، با تعجب به آن نگاه کردم. امام فرمود: چشم زخم حق است. روی کاغذی سوره های حمد و توحید و فلق و ناس و آیة الکرسی را بنویس و در غلاف ظرف قرار بده.(5) پیامبر اکرم وارد خانه ام سلمه شدند و نزد او پسر بچه ای بود که ناله می کرد. ام سلمه گفت: یا رسول الله! چشمش زدند. فرمود :مگر دعای چشم برایش نگرفتید؟(6) این دو روایت دلالت دارند بر اینکه نوشتن دعا و همراه داشتن آن برای دفع چشم زخم مفید است. 6- حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح ذکر کرده که برای در امان ماندن از چشم زخم این دعا خوانده شود :اللهم ربّ مطر حابس و حجر یابس و لیل دامس و رطب و یابس ردّ عین العاین علیه فی کبده و نحره و ماله فارجع البصر هل تری من فطور ثمّ ارجع البصر کرّتین ینقلب الیک البصر خاسئا و هو حسیر. همچنین در مفاتیح الجنان آمده خواندن آیه آخر سوره قلم (و ان یکاد الذین کفرو ا. . . ) برای دفع چشم زخم مفید است.( 7) بنابراین می توانید برای دفع چشم زخم دعاها و سوره های سفارش شده را بخوانید یا روی کاغذ بنویسید و نگه دارید . لازم نیست که آن لوح را بخرید. البته بعضی لوح های پارچه ای در بازار است که چهار قل یا آیة الکرسی یا و إن یکاد روی آن ها نوشته شده و ارزان قیمت است. می توانید آن ها را هم تهیه کنید .اینکه حتما در شب نیمه شعبان آن را نصب کنید ، پایه و اساس ندارد. چند تذكر: اولا لوح ها قیمت گزاف ندارد. دوم : نیت نویسنده دعاها در اثر گذاشتن دعا موثر است. این گونه افراد برای پر كردن جیب خود اقدام به این كارها می كنند. دلسوز شماها نیستند. سوم: همان طور كه بزرگان دین فرمودند : بهترین راه این است كه خودتان این گونه دعاها را با وضو و رو به قبله بنویسید. چهارم : چشم زخم حق است اما نباید اعتقاد به آن به حد افراط و وسواسی برسد، به طوری كه هر حادثه ای را كه در زندگی پیش می آید، به چشم زخم ربط داد. پی نوشت ها: 1. « إن جبرئیل نزل علی النبی...» علامه مجلسی ، بحارالانوار، ج 92 ،ص132. 2. « و العین حق ...» همان، ج60 ، ص18. 3.« لو نبش لکم عن القبور...» همان، ص25. 4. « العین حق و لیس تامنها منک ...» همان، ص26. 5. « کنت مع الرضا بخراسان ...» همان ،ص26. 6. « دخل رسول الله بیت ام سلمه...» همان ،ص9 . 7. شیخ عباس قمی ، مفاتیح الجنان ، دعا برای چشم زخم. در ضمن همراه داشت قرآن در دستشویی اگر بی ادبی محسوب شود بهتر است که ترک شود ولی واجب نیست.
تبیان دات نت
40 حديث ماه مبارك رمضان؛ ثواب روزه و آداب روزه دار...
ما را در سایت 40 حديث ماه مبارك رمضان؛ ثواب روزه و آداب روزه دار دنبال میکنید